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Turbo Talk Generic Definitions

A/R

A/R descreve uma propriedades geométrica de todos os caracóis da compressora e da turbina. Aumentando o A/R da compressora optimiza a performance para aplicações de baixa pressão. Mudar o A/R da turbina tem muitos efeitos. Optando por uma turbina de A/R mais larga, o turbo chega à pressão desejada a rotações mais altas, a capacidade do fluxo de ar aumenta e menos fluxo é direccionado para os escapes e a eficiência volumétrica do motor aumenta resultando em mais potência no geral.

Choke Line

A eficiência do turbo está do lado direito de um mapa da compressora e representa o limite do fluxo de ar. Quando um turbo funciona em excesso de pressão, as velocidades do turbo iram aumentar dramaticamente enquanto a eficiência da compressora irá baixar drasticamente (temperaturas de saída da compressora muito altas), e a duração do turbo estará comprometida.

CHRA

Center housing rotating assembly - A CHRA abreviação do Ingles significa o eixo rotacional do turbo sem incluir as compressoras, turbinas e actuador.

Clipped Turbine Wheels (Cut Back Turbine Blades)

Quando um ângulo é maquinado no rotor da turbina (lado da saída), a roda é referida como sendo "recortada". Recortar provoca um aumento na capacidade do fluxo do rotor da turbina, uma vez que reduz a contrapressão no caracol da turbina. No entanto, reduz drasticamente a eficiência do turbo a baixas velocidades. Esta redução faz com que o turbo só consiga ter pressão a uma velocidade de motor mais tardia (aumento do lag do turbo). Em aplicações de alta performance só se deve usar um rotor de turbina recortado onde a potência absoluta é o pré-requisito. Todos os turbos Garrett GT utilizam modernos rotores não recortados.

Corrected Airflow

Representa a quantidade de massa de ar tendo em conta a densidade do mesmo, temperatura e pressão atmosférica.

Example:
Air Temperature (Air Temp) - 60°F
Barometric Pressure (Baro) – 14.7 psi
Engine air consumption (Actual Flow) = 50 lb/min

Corrected Flow= Actual Flow Ö([Air Temp+460]/545)
Baro/13.95

Corrected Flow= 50*Ö([60+460]/545) = 46.3 lb/min
14.7/13.95

Efficiency Contours

The efficiency contours depict the regional efficiency of the compressor set. This efficiency is simply the percentage of turbo shaft power that converts to actual air compression. When sizing a turbo, it is important to maintain the proposed lugline with a high efficiency range on the map.

Free-Float

A free floating turbocharger has no wastegate device. This turbocharger can't control its own boost levels. For performance applications, the user must install an external wastegate.

GT

The GT designation refers to Garrett's state-of-the-art turbocharger line. All GT turbos use modern compressor and turbine aerodynamics which represent huge efficiency improvements over the old T2, T3, T3/T4, T04 products. The net result is increased durability, higher boost, and more engine power over the old product line.

On-Center Turbine Housings

On-center turbine housings refer to an outdated style of turbine housing with a centered turbine inlet pad. The inlet pad is centered on the turbo's axis of rotation instead of being tangentially located. Using an on-center housing will significantly lower the turbine's efficiency. This results in increased turbo lag, more back pressure, lower engine volumetric efficiency, and less overall engine power. No Garrett OEM's use on-center housings.

Pressure Ratio

Ratio of absolute outlet pressure divided by absolute inlet pressure

Example:
Intake manifold pressure (Boost) = 12 psi
Pressure drop, intercooler (DPIntercooler) = 2 psi
Pressure drop, air filter (DPAir Filter) = 0.5 psi
Atmosphere (Atmos) = 14.7 psi at sea level

PR= Boost +DPIntercooler+ Atmos
Atmos-DPAir Filter

PR= 12+2+14.7 = 2.02
14.7-.5

Surge Line

The surge region, located on the left hand side of the compressor map, is an area of flow instability typically caused by compressor inducer stall. The turbo should be sized so that the engine does not operate in the surge range. When turbochargers operate in surge for long periods of time, bearing failures may occur.

Trim

Trim is an area ratio used to describe both turbine and compressor wheels. Trim is calculated using the inducer and exducer diameters. As trim is increased, the wheel can support more air/gas flow.

Wastegate

A wastegated turbocharger includes an integral device to limit turbo boost. This consists of a pneumatic actuator connected to a valve assembly mounted inside the turbine housing. By connecting the pneumatic actuator to boost pressure, the turbo is able to limit its maximum boost output. The net result is increased durability, quicker time to boost, and adjustability of boost.

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